Hogyan kommunikálj az Y és Z generációval?
– 2. rész Vissza a jövőbe
Ahogyan
arról korábbi posztunkban már szó volt, egy PR és integrált kommunikációs
stratégia hatékonyságát a célcsoport korosztály gondolkodási és motivációs
mintái nagyban meghatározzák. Napjainkban
az X-esek dominálják a munkaerőpiacot és töltik be a vezető pozíciókat, amelyet
erős kézzel védelmeznek is. Amijük van, nehezen szerezték, egy folyton változó,
bizonytalan társadalmi és politikai helyzetben. Ezért bár lenne miből,
nehezebben adják ki a pénzt, meggyőzésükhöz összetettebb, megalapozott
stratégiákra van szükség. Az Y és Z generációt sokkal kevésbé nyomasztja a
múlt, és még nem aggasztja a jövő. Az Y-osok kevesebb pénzéből könnyebben költenek,
a Z-sek pedig az a generáció, akiket már egyáltalán nem vonz a pénzügyi
előretervezés, a legkevesebb megtakarításuk is nekik van.
Jelenleg
az X-esek birtokolják az anyagi források javát, és bár értékeiket inkább lenézik,
mégis félnek a fiataloktól. Aggódnak, hogy azok olyan durván és kíméletlenül
taszítják majd ki őket társadalmi helyzetükből, ahogyan egykor ők tették saját
szüleikkel, a baby boomerekkel. És nem ok nélkül teszik.
Az Y-osok és a Z-sek türelmetlenek, nem elég nekik a X
fejlődési tempója. Még az X eléréséhez a nyomtatott és elektronikus sajtó,
valamint a klasszikus online felületek hatékony eszköznek bizonyulnak, az Y-t
csak a legújabb technológiai megoldások kötik le. Az Y eléréséhez a közösségi
online terek, befolyásolásukhoz a WOM-on és véleményvezéreken keresztül vezet
az út. Nekik már természetes a nyelvi és fizikai határok átlépése, egy terméket
ugyanúgy értékelnek akkor is, ha nincsen hozzá magyar használati utasítás és
kirendeltség. Sőt talán még jobban. A kommunikációs megoldások fejlődésének
lépést kell tartania a technológiai fejlődéssel, a Z hatékony elérése és
meggyőzése ugyanis már kizárólag olyan perszonalizált, kreatív és szórakoztató
tartalmak által lehetéses, amelyek a legmodernebb digitális csatornáikon
keresztül jutnak el hozzájuk. A technikai innováció az egyént támogatja, ez
által segíti az Y-osok és Z-sek érvényesülését, mindenközben az X-esek veszélyt
éreznek ugyanebben, a számukra fontos értékek eltűnésétől tartanak. Ennek
alapján élesen elkülönülő X-es, Y-os és Z-s üzeneteket és csatornákat
különböztetünk meg.
Az Y-osok és Z-sek önmagukat nem a márkák és termékek által definiálják,
és csak azokat a trendeket követik, és azon hívószavak alá állnak be, amelyek
megerősítik saját preferenciáikat. Számukra kinyílt a világ a valós és az
online térben egyaránt. Nem muszáj alkalmazkodniuk a környezetükhöz, találnak
maguknak értékeikkel megegyező társaságot a világ, vagy a világháló távoli
szegletében. Az pénzüket ki kell érdemelni, ők nem azért fogyasztanak, hogy
azzal beálljanak a sorba. Épp ellenkezőleg. A márka, a brand, a termék feleljen
meg az ő elvárásaiknak, és akkor boldogan megvásárolják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése